Выверено по изданию: Домострой.
СПб.: Наука, 1994. (Серия
"Литературные памятники".) Издание подготовили
В.В.Колесов,
В.В.Рождественская. В электронном издании все буквы "ять"
замене-
ны на "е", а также убраны все буквы "ъ",
находящиеся в конце
слова.
--------------------------------------------------------------------------------
1. Наказание от отца к сыну
2. Како християном веровати во Святую Троицу и пречистую
Богородицу и Кресту Христову и святым Небесным силам
и всем
святым и честным и святым мощем и поклонятись им
3. Како таинам Божиим причащатися и веровати воскресению
мертвых, и Страшнаго Суда чаяти и касатися всякои святыни
4. Како любити Бога от всея душа, тако же брата своего
и страх
Божии имети и память смертную
5. Како святительскии чин почитати, тако же и священническии
чин
и мнишескии
6. Како посещати в монастырех и в болницах и в темницах
и
всякаго скорбна
7. Како царя и князя чтити и повиноватися во всем и
всякому
властелю покарятися и правдою служити им во всем, к
большим
и к меншим, и скорбным и маломощным ко всякому человеку
какову быти, и себе о сем внимати
8. Како дом свои украсити святыми образы дом чист имети
9. Како к церквам Божиим и в монастыри с приношением
приходити
10. Како священников и иноков в дом свои призывати молитися
11. Како кормити приходящих в дому з благодарением
12. Како мужу з женою и з домочатцы в дому своем молитися
13. Како в церкви мужу и жене молитися чистота хранити
и всякого
зла не творити
14. Како чтити детем отцов своих духовных и повиноватися
им
15. Како детеи своих воспитати во всяком наказании и
страсе божии
16. Како чад воспитати с наделком замужь выдати
17. Како дети учити и страхом спасати
18. Како детем отца и мати любити и беречи и повиноватися
им и
покоити их во всем
19. Како всякому человеку рукодельничати и всякое дело
делати
благословяся
20. Похвала женам
21. Наказ мужу и жене и людем и детем како лепо быти
им
22. Каковы люди дерьжать и как о них промышлять во всяком
учении,
и в божественых заповедеи, и в домовном строении
23. Како врачеватися християном о болезни и от всяких
скорбеи
24. О неправедном житии
25. О праведном житии аще кто по бозе живет и по заповедем
господним и по отеческому преданию и по християньскому
закону, аще ли властелин судит праведно и нелицемерно
всем
равно богату и убогу, и ближнему и далнему доволни будут
уроки праведными, и творити
26. Како жити человеку сметя свои живот
27. Аще кто не разсудя себя живет
28. Аще кто слуг держит без строя
29. Поучати мужу своя жена, как Богу угодити и мужу
своему
уноровити, и како дом свои добре строити , и вся домашняя
порядня, и рукоделье всякое знать и слуг учить и самои
делать
30. Добрые жены рукоделные плоды, и береженье всему
и что скроит
и остатки и обрески беречи
31. Как всякое платье кроити и остатки и обрески беречи
32. Всякая порядня домашняя держати
33. По вся государыни дни дазирати у слуг всего и домашнеи
порядни и рукоделья и о самои еи и о всяком бережении
и строении
34. По вся дни жене с мужем о всем спрашиватися и советовати
о всем и как в люди ходити и к себе призывати и з гостьями
что беседавати
35. Слуг наказывати как в люди посылать с чим
36. Женам наказ о пьяньстве и о пьяном питии, и слугам
тако же
и о потаи не держати ничево нигде и слуг лжи и клеветы
не слушати без исправы как их наказывати грозою и жену
тако
же, и как в гостех быти и дома себя устроивати во всем
37. Как платья всякое жене носити и устроити
38. Как избная парядня устроити хорошо и чисто
39. Аще муж сам не учит, ино суд от Бога приимет аще
сам творит и
жену и домочатцов учит, милость от Бога приимет
40. Самому государю или кому прикажет годовои запас,
и всякои
товар купити
41. Себе на обиход купити всякои товар заморскои, и
из далных
земель
42. О том же коли что купить у кого сел нет и всякои
домашнеи
обиход, и лете и зиме, и как запасати в год и дома животина
водити всякая, и ества и питие держати всегды
43. А толко мужь припасет в год всякого запасу и постного,
и тому, устрои
44. О запаснои прибыли впередь
45. Огород и сад как водить
46. Как человеку запасное питие держать про себя и про
гость,
и как устроити то при людех
47. Тому же пивовареннои наказ как пиво варить и кака
мед сытити
и вино курити
48. У поваров и у хлебников и везде всякои порядни ключнику
дозират
49. Мужу з женою советовати, как ключнику приказати
о столовом
обиходе о поварне и о хлебне
50. Ключнику приказ как пир лучится
51. Наказ от государя ключнику как ества постная и мясная
варить
и кормить семья, в мясоед и в пост
52. В житницах и в закромех о береженьи
53. В сушиле тако же смотрити
54. В погребе и на леднике всего беречи
55. А в клетех и в подклетех, и в онбарех, устроити
всякая
порядня ключнику по государеву наказу
56. В сенницах сено и в конюшнях лошади, и на дворе
и дровянои
запас устроити и всякая животина
57. В поварнях и в хлебнях, и в деловых избах устроити
деланое
58. На погребех и на ледникех, и в житницах, и в сушилех
и
в онбарех и в конюшнях часто государю смотрити
59. С слугами государю сметяся во всем по тому их жаловати
60. О торговых и о лавочных людех, по тому же счет с
ними часто
держати
61. Как двор строити или лавка или деревня или анъбар
62. Как дворовое тягло плотит с лавки позем или з деревни
подать
и должником долг всякои платить
63. Указ ключнику как держать на погребе всякои запас
просолнои
и в бочках и в кадех и в мерникех и во тчанех и в ведерцах
мясо рыба копуста огурцы сливы лимоны икра рыжики грузьди
Послание и наказание ото отца к сыну
--------------------------------------------------------------------------------
СТР.
1. Наказание от отца к сыну 88
Благословляю аз грешныи имярек, и поучаю и наказую,
и
вразумляю сына своего имярек и его жену и их чад, и
домочадцов
быти во всяком християньском законе, и во всякои чистои
совести и
правде, с верою творяще волю Божию и храняще заповеди
Его, себе
утвержающе во всяком страсе Божии, и в законном жительстве,
и
жену поучающе, тако же и домочадцов своих наказующе,
не нужею ни
ранами ни работою тяжкою, имеюще яко дети во всяком
покои, сыты и
одены и в теплом храме, и во всяком устрои и вдаю вам
християньскому жительству, писание се на память и вразумление
вам
и чадом вашим, аще сего моего писания не внемлете и
назания не
послушаете, и потому не учнете жити и не тако творити
яко же есть
писано, сами себе ответ дадите в день Страшнаго Cуда,
и аз вашим
винам и греху не причастен, кроме моея душа аз о сем
о всяком
благочинии благословлял, и плакал, и молил, и поучал,
и писание
предлагал вам, и аще восприимите сие мое худое учение
и грубое
наказание, и сие писание со всею чистотою душевною прося
у Бога
помощи и разума поелико возможно как Бог вразумит и
начнете делом
творити вся се будет на вас милость Божия и Пречистые
Богородицы,
и великих чудотворцов, и нашего благословления отныне
и до века,
и дом ваш и чада ваши и стяжание ваше и обилие что вам
Бог
подаровал от своих трудов да будет благословенно и исполнено
всяких благ во веки. Аминь.
2. Како християном веровати во Святую Троицу 89
и пречистую Богородицу и Кресту Христову и святым Небесным
силам
и всем святым и честным и святым мощем и поклонятись
им
Подобает убо всякому християнину ведати како по Бозе
жити в
православнои вере християньстеи первое убо от всея души
веровати
во Отца и Сына и Святаго Духа в неразделную Троицу и
воплощению
Господа нашего Исуса Христа Сына Божия веруи и рождьшую
Его
Матерь Богородицу нарицаи Кресту же Христову с верою
покланяися
яко на том всем человеком спасение содела Господь. И
понеж иконе
же Христове и Пречистои Матере Его и святым Небесным
бесплотным
силам и всем святым честь воздаи яко сам любовь. <...
В молитве
си глаголи, и поклоняние твори, и на помощь к Богу призываи
их,
мощи же святых с верою целуи и покланяися им.
3. Како таинам Божиим причащатися и веровати воскресению
мертвых,
и Страшнаго Суда чаяти и касатися всякои святыни
Таинам Божиим веруи, телу Его, крови веруи причащатися
и со
страхом, на очищение и освящение души же и телу и во
оставление
грехом и в жизнь вечную, веруи воскресению мертвым и
жизни
будущаго века, помяни Страшныи Суд, и воздаяние по делом
будет
нам, аще когда приочистив себе духовно в чистои совести
с
молитвою, и с молением целовати Животворящии Крест,
и святыи
честныи образы чюдотворные многоцелебныя мощи по молении
прекрестяся поцеловати дух в ceбе удержав, а губ не
разеваючи а
благоволит Бог кому причасьтитися Божественных Христовых
Таин ино
лжицею от иерея приимати во уста опасно губами не сверкати
руце
имети к персем согбени крестаобразно, а дора и просфира
и всякая
святая вкушати бережно крохи на землю не уронити, а
зубами
просфиры не кусати яко же прочии хлеб уломываючи невелики
кусочки
класти в рот ести губами и ртом не чавкати со опасением
ести а
просфиры с вологою не ести токмо воды прихлебывати или
укропу с
вином служеным или без вина, а иного ничего не примешати
преже
всякия ествы свершати просфира в церкви или в дому,
а и с кутьею
никако же просфиры не ести ни с кануном и на кутью просфиры
не
класти, аще с кем о Христе целование сотворити, такоже
дух в себе
удержав поцеловатися а губами не плюскати поразсуди
человеческия
немощи нечювьственаго духа гнушаемся чесночного хмельного,
болного и всякого смрада коль мерско Господеви нашь
смрад, и
обонание, сего ради со опасением творити.
4. Како любити Бога от всея душа, тако же брата своего
90
и страх Божии имети и память смертную
Посем же возлюбиши Господа Бога твоего от всея душа
своея и
подвигни вся твоя дела и обычаи и нравы угодная творити
по
заповеди Его, паки жи искреняго си возлюби всякаго человека
по
образу Божию созданна рекше всякаго християнина, страх
Божии
всегда имеи в сердцы своем, и память смертную всегда
волю Божию
творити, и по заповедем Его ходи рече Господь в чем
тя застану в
том и сужу, ино достоит всякому християнину готову быти
в добрых
делех в чистоте и в покоянии и во всяком исповедании
всегда чающе
часа смертнаго.
5. Како святительскии чин почитати,
тако же и священническии чин и мнишескии
Ко святительскому чину всегда прибегаи, и должную честь
им
воздаваи и благословения и духовнаго поучения от него
требуи от
них, и припадаи к ногам их, и во всем повинуися им по
Бозе
священническому чину и мнишескому велию веру и любовь
и
повиновение, и всякое покорение пред ними имеи, и духовную
ползу
от них внимаи те убо суть слуги и молебники Небеснаго
Царя имеют
дерзновение у Господа, просити добрых и полезных душам
нашим и
оставление грехов и жизни вечьныя.
6. Како посещати в монастырех и в болницах
и в темницах и всякаго скорбна
В монастыри, и в болницы и в пустыни и в темницы
закълюченных посещаи и милостыню и сил всяких потребных
подаваи
елико требуют, и види беду их и скорбь и всяку нужу
елико
возможно помогаи им и всякаго скорбна и бедна и нужна
и нища не
презри, введи в дом свои напои накорми согреи одежи
всею любовию
и чистою совесьтию теми милостива Бога сотвориши и свободу
получиши а родителем своим преставльшимся память твори
к церквам
Божиим приношение и в дому по них кормлю твори нищим
милостыню и
сам от Бога помяновен будеши.
7. Како царя и князя чтити и повиноватися во всем
91
и всякому властелю покарятися и правдою служити им во
всем,
к большим и к меншим, и скорбным и маломощным
ко всякому человеку какову быти, и себе о сем внимати
Царя боися и служи ему верою и всегда о нем Бога моли
и
ложно отнюд не глаголи пред ним но с покорением истину
отвещаи
ему яко самому Богу, и во всем повинуися ему аще земному
царю
правдою служиши и боишися его тако научишися и Небеснаго
Царя
боятися сеи временен а Небесныи вечен, и Судия нелицемерен,
воздаст комуждо по делом его, тако же и князем покаряитеся
и
должную ему честь воздаваи яко от Него посланом во отмщение,
злодеем, в похвалу же добродеем князю своему прияите
всем сердцем
и властелем своим ни помыслите на ня зла глаголет бо
Павел
апостол вся владычество от Бога учинена суть, да аще
кто
противится властелем, то Божию повелению противитца
а царю и
князю и всякому велможе и клеветою и лукавеством погубит
Господь
вся глаголющая лжу а шепотники и клеветники от народа
прокляти
суть стареишим себе честь воздаваи и поклонение твори
средних яко
братию почитаи, маломожных и скорбных любовию привечаи
юнеиших
яко чада люби, всякому созданию Божию не лих буди славы
земныя ни
в чем не желаи вечных благ проси у Бога всякую скорбь
и тесноту з
благодарением терпи обидим не мсти хулим моли зла за
зло не
воздаваи согрешающая не ссужаи воспомяни своя грехи
о тех крепко
пекися злых мужеи совету отвращаися буди ревнитель
правожительствующим и тех делания написуи, в сердцы
своем и сам
тако ж твори.
8. Како дом свои украсити святыми образы дом чист
имети
В дому своем всякому християнину во всякои храмине святыя
и
честныя образы написаны на иконах по существу ставити
на стенах
устроив благолепно со всяким украшением и со светилники,
в них же
свещи пред святыми образы возжигаются на всяком славословии
Божии, и по пении погашают завесою закрываются всякия
ради
чистоты, и от пыли благочиния ради и брежения, а всегда
чистым
крылышком ометати, и мяхкою губою вытирати их и храм
тот чист
держати всегда а к святым образом касатися достоиным
в чистеи
совести и на словословии Божии, и на святом пении, и
молитв свечи
вжигати, и кадити благовонным ладоном и фимияном, а
образы святыя
поставляются, иже в начале по чину свято почитаеми суть
имяны
прежереченными, в молитвах и во бдениих и в поклонех,
и во всяком
славословии Божии всегда почитати их со слезами и с
рыданием и
сокрушеным сердцем исповедатися, просяще отпущения грехом.
9. Како к церквам Божиим и в монастыри с приношением
приходити 92
А к церквам Божиим всегда с верою приходити с приношением
с
свечею и с просфирою с фимияном и с ладоном, с каноном,
и с
кутьею и милостынею и за здравие и за упокои и к празником,
и по
монастырем тако с милостынею и с приношением приходити
егда
принесеши дар свои ко олтарю воспоминаи еуаггельское
слово егда
нечто имать брат твои на тя остави ту дар свои пред
олтарем и шед
смирися з братом своим прежде, тогда принеси дар свои
к Богу от
праведнаго своего имения от неправды неприятна милостыня
к силным
речено бысть луче не грабити неже милостыня даяти от
неправды
отдаи обидимому приятнее милостыни, а к Богу приятна
милостыня от
праведнаго стяжания и от добрых дел.
10. Како священников и иноков в дом свои призывати
молитися Кипа в которые любо празники по обещанию своему
да призывают священническии чин в дом свои елико по
силе, и молебная совершают о всяком прошении и молят
за царя и великаго князя имярек всея Руси самодержца,
и за его царицу и великую княгиню имярек, и за их благородныя
чада, и за братью его и за боляре, и за все христолюбиво
воиньство иже победу на враги и о плененых свободе,
и о всем священническом и иноческом ящаго, а от стола
или от трапезы ества и питие таино износити или высылати
не по повелению настоящаго и без благословения святотаство
суть и самочиние таковых всячески бесчествуют, егда
зван будеши ким на брак не седи на преднем месте егда
кто честнее тебе будет званных им и пришед иже тебе
звавыи оного речет ты даждь сему место, и тогда начнеши
со студом посьледнее место держати но егда зван будеши
шед сяди на последнем месте, да егда приидет звавыи
тя и речет ти друже посяди выше, тогда будет ти слава
предвозлежащими с тобою, яко всяк возносяися смирится
а смиряися вознесется егда на трапезе предпоставят ти
многоразличныя яди и пития егда кто честнее тебе будет
званных не начни вкушати преже ничто же, аще ты начальстьвен
будеши, предпоставленую ядь разсужая начинаи. У неких
боголюбцев изообилно бывает вкушение и питие и излишнее
цело снимают, и вперед иным на потребу пригожается и
аще кто нечювьствен, и не искусен и не учен, и невежда
не рассуждая всякаго брашна в пресыщения начинает, и
небрегомо творит, будет и сам поруган и посмеян и обещестен
от Бога и от человек.
продолжение »»»